Speakers of Islam

BIG TARBIYAH!


 In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful

Alhamdulilah .. Alhamdulilah . Adek –adek , Sahabat-sahabat , kakak-kakak semua sihat ? Alhamdulilah lagi sekali , ana masih diberi peluang untuk menulis entri buat kali nih . ana harap buat pembaca blog ana ini sihat-sihat walafiat hendak-Nya yea .. Ana nak cerita tentang “Insan Terpilih”
Alhamdulillah , ana terpilih menjadi NAQIBAH buat tahun 2013 ini . Allah memilih ana untuk menjadi pemimpin di dalam usrah kecil ana . Naqibah nih sebenarnya macam Ketua dalam sesebuah kumpulan kecil . Dan buat pengetahuan semua , Jawatan sebagai seorang Naqibah ini bukanlah mudah dan sudah tentunya tanggungjawabnya besar apabila kita memegang Adab , Akhlak , kelakuan , perbuatan adek-adek usrah kita di sekolah . Harapan , dengan adanya naqibah bagi setiap pelajar ini , salah laku , kelakuan pelajar-pelajar sekolah dapat dikurangkan . Ana dipilih oleh Allah sekali lagi , dan Alhamdulilah ana dipilih untuk mengkuti lawatan Ceramah USTAZ AZHAR IDRUS di Cahaya Bahru JOHOR BAHRU . Sudah maklum bagi rakyat Malaysia semua , Ustaz Azhar Idrus merupakan Ikon Malaysia yang berprestij Agamanya kuat . Macam Alim Ulama macam tuh tarafnya . dan sekarang ini bual bicara and sebut sahaja namanya sudah dikenali . Alhamdulilah , Naqibat dari sekolah ana tiba awal di Surau Cahaya Bahru and dapat tempat dihadapan untuk mendengar ceramah Ustaz Azhar Idrus . Kalau orang kata , dapat lah tengok live and Face to Face dengan Sutaz Azhar Idrus . Macam-macam yang ana dapat ilmu dari sana . Alhamdulilah dan InsyaAllah dapat dimanfaatkan dari semasa ke semasa .
 Antara yang ana dapat kongsikan bersama pembaca harinih ialah , Apabila kita solah berjemaah , dan ketika sedang imam menyebut TAKBIR . pada ketika itu makmum semuanya hendaklah statik . dan apabila imam menyebut Allahu Akhbar sehingga Habis barulah Makmum boleh bergerak mengikt pergerakan solat . Makmum tidak boleh bergerak selagi imam tidak menyebut Takbir sehingga habis . Jikalau Makmum gerak lebih awal atau sama dengan Imam hukumnya HARAM . Apabila hukumnya haram , maka solat itu adalah tidak Sah . Waallualam , itu lah yang ana dapat kongsikan serba sedikit ilmu dari situh . SubahanaAllah , ramai dan tak terkira jemaah yang datang sama-sama untuk meraikan majlis nih . Orang JOHOR memang gempaak! Pelbagai jualan yang terjual di sana . Memang rambang mata , dengan stickernya , dengan marflournya . Macam-macam lah . Alhamdulilah .
 USTAZ AZHAR IDRUS LIVE! 


Jemaah yang hadir! :)